Marihøna

Marihøna er avdelingen for de største barna i barnehagen. Her har vi barn fra 4-6 år. I 23/24 er det 22 barn på Marihøna hvor av 19 av disse begynner på skolen.

Selvstendighet

På Marihøna har vi et ønske om at barna skal lære seg å være selvstendige og klare seg mest mulig selv i hverdagssituasjoner som påkledning, måltidsituasjon og toalettbesøk.

Friluftsliv

På Marihøna har vi et stort fokus på friluftsliv. Vi har delt barnegruppen i to slik at det skal være enklere å kunne dra på tur. Ved å dele gruppen opp får vi også bedre tid til hvert enkelt barn og vi får bedre tid til å delta i barns undring og lek. Hver gruppe drar på tur minst en gang i uken. Turene har forskjellige tema. Vi kan bruke turene til å samle materiale til formingsaktiviteter, til førskolegruppen eller bare en tur hvor vi drar og koser oss i naturen. For tiden holder vi på med å bygge en egen naturlekeplass. Barna deltar og har stor medvirkning i hvordan denne skal se ut, og hva som skal være der. En oversikt over tur-dager kommer sammen med periodeplanen vår.
På Marihøna er vi glad i å være ute, uansett vær og vind

Samlingsstund

Vi har samlingsstund hver dag hvor barna lærer seg å vente på tur, sitte i ro og følge med. Gjennom samlingsstundene ønsker vi at barna skal få en forståelse for ukedager, dato, måneder, år og været. Vi bruker vanligvis å synge, lese i bøker og snakker om hva barna har gjort i løpet av helga eller uka. Vi jobber med forskjellige tema gjennom året hvor vi har ekstra fokus på det aktuelle temaet i samlingsstunder og formingsaktiviteter.

Sosialt samspill

På Marihøna har vi et stort fokus på det sosiale samspillet. Vi vil at alle skal føle seg trygg i gruppa og legger stor vekt på at alle skal føle tilhørighet til gruppa. Det er nulltoleranse for mobbing og utfrysning.

Gruppejobbing

Vi jobber stort sett i grupper gjennom hele dagen. De voksenstyrte aktivitetene som turer, forming og førskolegruppe foregår i faste grupper. Når vi har frilek, deler vi barnegruppa opp i tilfeldige grupper. Barna får selvsagt være med å si hvor de vil leke og hvem de vil leke med. Vi gjør dette for at det skal være enklere for barna å finne roen i den aktiviteten eller leken de befinner seg i.

Førskolegruppa

Når vi jobber med førskolegruppa får førskolebarna hver sin bok som de jobber med gjennom året. Denne boka heter Trampoline og er laget for 5-6 åringer i barnehagen. I Trampoline legges det vekt på læring gjennom lek, undring og refleksjon, språkstimulering og begrepsforståelse. Boka har 11 temaer, og hvert tema jobbes med i rundt 4 uker.