Skogstua

På Skogstua har vi de yngste barna, og i 23/24 er det 15 ett- og toåringer hos oss.

På Skogstua er vårt fokus å skape trygghet, nærhet, gode opplevelser og sørge for at barnas grunnleggende behov blir dekket. Med utgangspunkt i barnas behov og utvikling vil vi innarbeide rutiner som skal fungere for hvert enkelt barn. Barn i denne alderen trenger voksne som er tilstede på gulvet sammen med dem, som er oppmerksomme på deres behov når de er lei seg, glade, sultne, slitne, trøtte, trenger ny bleie eller et fang å sitte på.

I vår barnehage blir arbeid med sosial kompetanse vektlagt. Å kunne fungere godt sammen med andre mennesker ser vi på som noe av det viktigste vi kan være med å lære barna i løpet av tiden i barnehagen. Å bidra til utvikling av språk som gjør at barna kan uttrykke seg og forstå hva andres sier og mener, kommer vi også til å ha fokus på.

Siden barna på Skogstua er små, er det i de daglige gjøremålene vi vil vektlegge jobb med sosial- og språklig utvikling. Vi som voksne er rollemodeller for barna, og det skal vi være bevisste på. Når barna er 1-2 år viser de tydelig hva de vil. De begynner med å utvikle selvtillit og selvfølelse, og vi må hjelpe barna til å forstå hva de får lov til og hva de ikke får lov til. Vi skal være tydelige voksne som setter grenser på en positiv måte.

For å skape et godt språkmiljø må vi også her være bevisste på at vi som voksne er modeller for barna. Vi må legge til rette for kommunikasjon, og sette ord på det vi ser, gjør og det vi tror barna vil fortelle oss, både med ord og kroppsspråk. Måltid og stell er anledninger i løpet av dagen som innbyr til samtaler, og her kan vi ha fokus på enkeltbarn. Vi sitter alltid på gulvet sammen med barna, og i løpet av en dag blir det sang, rim og regler, og vi ser i bøker. Noen av sangene har tegn og bilde, og de støtter barnas språkutvikling på en fin måte.