I ett med naturen!

Risaksla barnehage er en privat barnehage med fire avdelinger. Risaksla barnehage - en barnehage der trivsel, positive opplevelser og utvikling står i sentrum for barn og voksne

Risaksla barnehage består av fire avdelinger. Skogstua er for de yngste barna. Bikbuen og Maurtua er for barna mellom 2-4 år, og Marihøna er for de eldste barna. Tilsammen har vi 70 barn hos oss.

Barnehagen ligger like ved sykehuset på Gravdal i Lofoten. Vi har skogen, Steibergstinden og naturskjønne omgivelser som nærmeste nabo. Vi har stort fokus på friluftsliv og jobber for tiden med en utelekkplass like i nærheten av barnehagen. Vi er mye ute, uansett vær og vind og deltar aktivit i et lærende nettverk som heter "Robuste Lofotonga". Målet med nettverket er bl.a. å fremme inkludering, trivsel og sunn livsførsel i barnehagen.

I vår barnehage  blir arbeid med sosial kompetanse vektlagt. Å kunne fungere godt sammen med andre mennesker ser vi på som noe av det viktigste vi kan være med å lære barna i løpet av tiden i barnehagen. Vi legger vekt på at alle barn skal ha en tilhørighet til gruppa, og at de skal føle at de er verdifulle medlemmer i "gjengen".

Hos oss skal vi møte barna med tillit og respekt, og anerkjenne barndommens egenverdi. Vi skal bidra til trivsel og glede i lek og læring, og være et utfordrende og trygt sted for fellesskap og vennskap. Hos oss skal vi fremme demokrati og likestilling og motarbeide alle former for diskriminering.